Pouze o tunelu ale ještě než poprvé hrábnete tak jen geologické průzkumy stojí majlant a ani to vám nezaručí že nenarazíte na problém
Odpovědět0 0
Razící štít. "novinka" stará minimálně půl století. Ovšem pravda, jde o relativně rychlou a přitom velmi bezpečnou metodu ražby tunelů. Jediné nové na tom je, že pokud by je Muskova mašinérie vyráběla ve větších sériích, tak patřičně klesne cena (za kus a tudíž i za kilometr)! Tyto mašinky nejsou tak příšerně drahé kvůli použtí unikátních technologií nebo speciálních materiálů, ale protože jsou v podstatě na zakázku. Ono když se cena za vývoj, výrobu forem atd rozloží do dvaceti hotových strojů, tak je cena jednoho kusu astronomická. Když se jich vyrobí naprosto stejných 1000 a víc, budou mnohem levnější, náhradní díly k nim též levnější a dostupnější atd. (Hm, ne že by Musk totéž vlastně nedělal u raket. Používat díly znovu a znovu dokud to jde, a montovat vše dle jednoho vzoru. A očividně se to dost vyplácí)
Odpovědět4 1
Nevím, jestli největší problém je cena razícího štítu. Tunely jsou obecně drahé. Nestačí vyhrabat díru, je potřeba udělat obložení a další věci, jsou tam kilometry kabelů. Všechno musí být protipožární, vlhkuvzdorné, certifikované. Pokud je tunelů víc, tak jsou tam pak křížení a větvení a cena jde zase nahoru. Drahý je pak i samotný provoz, trvale běží vzduchotechnika, osvětlení, odčerpávání vody, je tam dozor. Pravidelně se musí dělat čištění, údržba a revize toho všeho.
Odpovědět12 0